مجله 10 / 2013-12-06 / 6 مقاله
روی دیگر سکه: بیشتر بیاندیشیم

نهایت آرزوی سردبیران مجلات علوم پزشکی نمایه شدن در پابمد است. به ازای نمایه شدن در پابمد چه چیزی بدست می آوریم؟ آیا نمایه شدن در پابمد تنها به سود ماست؟ چگونه یک فرصت با غفلت به تهدید تبدیل میشود؟ آیا ما نمیتوانیم  پابمد ملی بسازیم؟ و در نهایت: علم بهتر است یا ثروت؟

در هفت خوان نمایه شدن در پابمد، NLM catalog خوان چندم است؟

در ماههای اخیر و با شدت گرفتن تب نمایه شدن در پابمد، شاهد ارسال ایمیلهای اطلاع رسانی از سوی برخی سردبیران و مدیران محترم هیات تحریریه مجلات بوده ایم که خبر درج اطلاعات نمایه شناختی مجلات خود در NLM catalog را معادل نمایه شدن در PubMed به همگان اطلاع رسانی نموده اند. نوشتار مذکور به بیان واقعیت مذکور میپردازد.

چهاردهمین و پانزدهین مجله از انتشارات کوثر نمایه شدند:

برای اولین بار در منطقه خاورمیانه دو مجله تخصصی در زمینه طب اورژانس و بیماریهای مرتبط با تروما با عناوین Trauma Monthly و Archive of Trauma Research در پایگاه اطلاعاتی PubMed نمایه شدند. انتشارات کوثر با کمک مزایای نمایه سازی همزمانی مجلات خواهر (Sister Journals) در ناشرین متوسط (Medium Publishers) موفق به نمایه سازی هر دو این مجلات شده است. ضمن تبریک این افتخار به هیات های محترم تحریریه و محققین عزیز، به استحضار میرساند کلیه مقالات دو سال اخیر این مجلات از ابتدای انتشار به زبان انگلیسی در این پایگاه نمایه شده اند.

آیا مقاله داغ همان مقاله پردانلود است؟

شاید تا به حال با خبرهایی مثل «انتخاب مقاله استاد دانشکده فلان به عنوان مقاله داغ» در وب‌سایت دانشگاه‌تان و یا در بوردهای خبری داخل راهروهای دانشکده برخورد کرده‌ باشید؛ اما آیا به این فکر کرده‌اید که معیار داغ بودن یک مقاله چیست؟

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی:

روابط عمومی دانشگاه اعلام نمود که اخیرا دکتر علی دباغ استاد بیهوشی آن دانشگاه موفق به نگارش کتابی با عنوان  Postoperative Critical Care  for Cardiac Surgical Patients شده اند که توسط انتشارات Springer روانه بازارهای بین المللی شده است.

دلایل استفاده نکردن از ای‌میل‌های غیررسمی:

همه ما در طول روز بنا به دلایل مختلف مجبور می‌شویم با همکار دانشگاهی‌مان، سردبیر یا ویراستار یک مجله، دبیر کمیته علمی یک کنفرانس و یا رییس دپارتمان یک دانشگاه خارجی از طریق ای‌میل مکاتبه کنیم. برای فرستادن این ای‌میل‌ها، سرویس‌های ای‌میل رایگان و عمومی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان بسته به نیاز خود، از آن‌ها استفاده کرد. اما آیا برای مکاتبات آکادمیک گفته شده هم می‌توان از این سرویس‌های رایگان و عمومی استفاده کرد؟